Tamara Pieńko / Janusz Marynowski, Kosmogonia

155  147,62  netto

W albumie Kosmogonia zostały zaprezentowane zdjęcia, które obrazują miłość Krzysztofa Pendereckiego do muzyki i natury. Ten swoisty artystyczny dyptyk składa się z fotografii autorstwa Janusza Marynowskiego i Tamary Pieńko, które współtworzą czarno-biały obraz pozornie osobnych, a jednak niezwykle spójnych i uzupełniających się światów. Stanowią nacechowaną emocjami artystyczną dokumentację muzyczno-ogrodowej partytury „napisanej” przez Pendereckiego. Projekt Kosmogonia powstał z okazji 90. urodzin Maestra.

Availability: Dostępny od ręki

Dodaj do Listy życzeń
SKU: 9788396181626 Kategorie: , ,

W albumie Kosmogonia zostały zaprezentowane zdjęcia, które obrazują miłość Krzysztofa Pendereckiego do muzyki i natury. Ten swoisty artystyczny dyptyk składa się z fotografii autorstwa Janusza Marynowskiego i Tamary Pieńko, które współtworzą czarno-biały obraz pozornie osobnych, a jednak niezwykle spójnych i uzupełniających się światów. Stanowią nacechowaną emocjami artystyczną dokumentację muzyczno-ogrodowej partytury „napisanej” przez Pendereckiego. Projekt Kosmogonia powstał z okazji 90. urodzin Maestra.

Komponowanie ogrodu ma dla mnie wiele wspólnego z komponowaniem utworu muzycznego. I tu, i tam liczy się konstruktywistyczna wyobraźnia, umiejętność myślenia całością.

Fotografie Janusza Marynowskiego powstawały na przestrzeni trzydziestu lat wspólnej pracy z Krzysztofem Pendereckim i pokazują artystę uchwyconego przez obiektyw niejako „na zapleczu” świata muzyki – w garderobie tuż przed koncertem lub zaraz po nim, na próbach, w chwilach zamyślenia i skupienia, w troskliwej interakcji z żoną Elżbietą.

Z kolei Tamara Pieńko przez kilka miesięcy eksplorowała i fotografowała arkadyjską przestrzeń, którą Krzysztof Penderecki stworzył i z której czerpał moc zarówno w życiu artystycznym, jak i prywatnym – ogród w Lusławicach. Zdjęcia powstały już po śmierci kompozytora i stanowią osobistą próbę odczytania wielowymiarowych przekazów, które po sobie pozostawił.

 

Myślę, że artysta – aby stworzyć coś nowego – musi przekraczać granice konwencji, granice estetycznych przyzwyczajeń, granice znanych rozwiązań. I co najważniejsze: przekraczać samego siebie. W każdym z nas rośnie przecież drzewo, które jest zakorzenione w ziemi, ale gałęźmi chce sięgnąć coraz wyżej, ku niebu – ku temu, co transcendentne.

 

Twórcy:

Janusz Marynowski: muzyk, kontrabasista i fotograf. Dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia. Laureat mazowieckiej Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Muzyka” oraz kawaler Orderu Sztuki i Literatury (Ordre des Arts et des Lettres) Republiki Francuskiej. Współpracuje z wybitnymi twórcami muzyki poważnej, z których wielu miał okazję również portretować.

 

 

Tamara Pieńko: fotografka, portrecistka, pomysłodawczyni i założycielka Fundacji S he for Art, wspierającej projekty edukacyjne i artystyczne o charakterze społecznym. Ma w swoim dorobku portrety polskich osobistości ze świata kultury, sztuki, sportu i polityki. W ostatnich latach skupia się przede wszystkich na projektach autorskich, podejmujących ważne, często niełatwe egzystencjalne tematy.

Content missing

Komponowanie ogrodu ma dla mnie wiele wspólnego z komponowaniem utworu muzycznego. I tu, i tam liczy się konstruktywistyczna wyobraźnia, umiejętność myślenia całością.

Fotografie Janusza Marynowskiego powstawały na przestrzeni trzydziestu lat wspólnej pracy z Krzysztofem Pendereckim i pokazują artystę uchwyconego przez obiektyw niejako „na zapleczu” świata muzyki – w garderobie tuż przed koncertem lub zaraz po nim, na próbach, w chwilach zamyślenia i skupienia, w troskliwej interakcji z żoną Elżbietą.

 

Z kolei Tamara Pieńko przez kilka miesięcy eksplorowała i fotografowała arkadyjską przestrzeń, którą Krzysztof Penderecki stworzył i z której czerpał moc zarówno w życiu artystycznym, jak i prywatnym – ogród w Lusławicach. Zdjęcia powstały już po śmierci kompozytora i stanowią osobistą próbę odczytania wielowymiarowych przekazów, które po sobie pozostawił.

Myślę, że artysta – aby stworzyć coś nowego – musi przekraczać granice konwencji, granice estetycznych przyzwyczajeń, granice znanych rozwiązań. I co najważniejsze: przekraczać samego siebie. W każdym z nas rośnie przecież drzewo, które jest zakorzenione w ziemi, ale gałęźmi chce sięgnąć coraz wyżej, ku niebu – ku temu, co transcendentne.

 

Twórcy:

Janusz Marynowski: muzyk, kontrabasista i fotograf. Dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia. Laureat mazowieckiej Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Muzyka” oraz kawaler Orderu Sztuki i Literatury (Ordre des Arts et des Lettres) Republiki Francuskiej. Współpracuje z wybitnymi twórcami muzyki poważnej, z których wielu miał okazję również portretować.

 

Tamara Pieńko: fotografka, portrecistka, pomysłodawczyni i założycielka Fundacji S he for Art, wspierającej projekty edukacyjne i artystyczne o charakterze społecznym. Ma w swoim dorobku portrety polskich osobistości ze świata kultury, sztuki, sportu i polityki. W ostatnich latach skupia się przede wszystkich na projektach autorskich, podejmujących ważne, często niełatwe egzystencjalne tematy.